Post workout! 18 dingen om te eten en drinken na het sporten

Afgemat na een heftige workout? Met dit eten en drinken ben je binnen no time weer de oude. Mét spieren.

gerelateerd
9 etenswaren met onvermoede poetstalenten
10x etenswaren die je nooit in je vriezer moet stoppen
6x foodseries die je gezien moet hebben op Netflix
Zo zorg je dat je minder suiker binnen krijgt
Getty Images: Post workout

KIP
De proteïnen in kip voeden en herstellen je spieren, zonder dat jij je er opgeblazen van gaat voelen.

9 manieren om een opgeblazen gevoel te voorkomen >

ZALM
In zalm zitten natuurlijk proteïnen, maar ook natuurlijke ontstekingsremmers die je gewrichten soepel houden.

TONIJN
Tonijn heeft het beste van beide werelden: veel proteïne, maar weinig calorieën.

QUINOA
Alhoewel sporters voor koolhydraten graag naar meergranenrijst grijpen, is het eigenlijk slimmer om voor quinoa te gaan. Hier zitten namelijk meer proteïnen, vezels en vitaminen in.

EIEREN
Ook eieren zijn een bron van proteïnen, die de spieren helpen herstellen en groeien.

Maak bijvoorbeeld een omelet met paddestoelen >

ZOETE AARDAPPEL
Na een sportsessie is de hoeveelheid glycerine in je lichaam laag, waarbij zoete aardappel zorgt dat deze stof weer op pijl komt.

AVOCADO
Een avocado zit niet alleen vol vezels en goede vetten, maar ook vol antioxidanten die je lichaam een boost geven.

Dubbel goed: gegrilde zalm met avocado >

SPINAZIE
Spinazie stilt de honger, remt ontstekingen en verlaagt de bloeddruk. Kun je wel gebruiken na een halve marathon op de loopband.

ANANAS
Ananas bevat natuurlijke ontstekingsremmers die er voor zorgen dat blauwe plekken herstellen, zwellingen minder worden en je verstuikte enkel er ook zo weer bovenop is.

BLAUWE BESSEN
Het is alom bekend dat blauwe bessen heel veel antioxidanten bevatten, maar wist je ook dat ze je daarom tot drie keer sneller laten herstellen?

Sloof je eens uit met blauwe bessen >

BANAAN
De snelwerkende koolhydraten in een banaan helpen de spieren goed te gerstellen én leveren kalium.

KIWI
Natuurlijk voor de vitaminen, maar ook voor antioxidanten. In de schil zitten zelfs de meeste voedingsstoffen…

HUMMUS
Nogmaals: proteïnen en koolhydraten.

(GRIEKSE) YOGHURT
In zuivel zit proteïne, evenals koolhydraten. In Griekse yoghurt nog meer.

GEDROOGD FRUIT EN NOTEN
Een snel werkende snack voor wat extra - je raadt het al - proteïne en koolhydraten.

Voor vanavond: Arabische kip met rijst en rozijnen >

SINAASAPPELSAP
In sinaasappelsap zit meer kalium dan in sportdrankjes, wat goed is voor vochtherstel.

CHOCOLADEMELK
Geloof het of niet, maar chocolademelk is een beter after-sportdrankje dan dranken die daarvoor bedoeld zijn. Koolhydraten, proteïnen voor spierherstel, voedingstoffen voor de energie en water om het verloren vocht weer op niveau te krijgen.

WATER
Deze mogen we natuurlijk niet vergeten. Let erop dat je behalve tijdens het sporten, ook na het sporten genoeg drinkt om te herstellen.

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO