Om déze reden krijg je om 4 uur ’s middags slaap en trek

En zo ga je het tegen.

gerelateerd
5 healthy foods die ongezond zijn als je er te veel van eet
Zelf kruidnoten maken doe je zo
Wow! Er bestaat nu vegan sashimi
Van deze 7 etenswaren worden je tanden schijnbaar hagelwit
Getty Images

Als donderslag bij heldere hemel. De klassieke vieruurdip. Van het ene op het andere moment ben je moe, lusteloos en je moet en zal iets eten met suiker of heel veel chocolade. Mocht dit moment standaard voorkomen in je dagprogramma? We leggen je uit hoe je dit hartstochtelijke vieruurse verlangen stopt aan de hand van vier boosdoeners:

1. Je lunch

Een grote, vette lunch kan de boosdoener zijn. Want wat je rond een uur of 1 eet, heeft invloed op hoe je je de rest van de dag voelt en functioneert. Zware, koolhydraatrijke lunches zoals friet met mayo zorgen ervoor dat je na de lunch minder hard werkt dan wanneer je alleen een salade eet. Maar een lichte salade kan er juist voor zorgen dat je zoete trek krijgt rond een uur of 4, omdat je buik schreeuwt om calorieën.

Tip? Zorg ervoor dat je lunch niet heel zwaar of heel licht is, maar kies de gulden middenweg. Wat kun je het beste eten? Zó maak je een vullende lunch voor op werk >

10X Gezonde snacks die ongezond LIJKEN, maar het niet zijn >

2. Te weinig slaap

We weten dat we tussen zeven en negen uur per nacht moeten slapen, maar dat wil niet altijd lukken waardoor we overdag nog een uiltje knappen. Door weinig slaap heb je een lager leptine-niveau, waardoor je minder snel een verzadigd gevoel krijgt. En door weinig slaap heb je ook een hoger gherline-niveau, wat ervoor zorgt dat je honger hebt.

Ben je vaak moe? Dan moet je dit eten >

Tip? Televisie, computer en smartphone uit en op tijd onder de wol kruipen. Of, mocht je er tijd voor hebben, toch maar zo’n middagdut doen.

Ingrediënten voor een goede nachtrust >

3. Stress

Uit onderzoek blijkt dat je in de namiddag de meeste stress ervaart. Dat hangt dus samen met die hongerklop om vier uur. Stress kan ervoor zorgen dat je ontzettend veel trek hebt in - wat zullen we noemen - een punt smeuïge karamel-zeezout chocoladetaart. Kunnen we ons best voorstellen.

Tip? Mocht de vieruurdip zich nou aandienen, dan hebben wij nog een paar goede, gezonde ideeën die je er weer bovenop helpen. Kun je koek, taart en cake echt niet weerstaan? Neem gewoon een stuk. Soms is dat gewoon het enige dat helpt.  

Bron: The Kitchen 
Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO