Dit kun je beter niet eten voor je gaat slapen

We publiceerden eerder al een lijst met slaapbevorderende snacks, maar deze etenswaren doen juist precies het tegenovergestelde.

gerelateerd
8 foodfilms die je gezien móet hebben
Het geluid in een restaurant heeft invloed op wat je eet
Langer dan 15 minuten op het toilet zitten is slecht voor je
Waar komen fruitvliegjes vandaan en hoe kom je van ze af?
Getty Images

Broccoli en bloemkool

Broccoli en bloemkool zitten vol met goede vitaminen en antioxidanten, maar bevatten ook veel lastig te verteren vezels. Eet bloemkool of broccoli altijd ruim voordat je naar bed gaat, anders is je lichaam nog hard bezig met verteren als je onder de wol kruipt en dat kan een rustige slaap tegengaan.

Om déze reden krijg je om 4 uur 's middags slaap en trek >

Rood vlees

Rood vlees zoals steak of gehakt zit vol met proteïne, wat hetzelfde effect heeft als de stevige vezels uit bloemkool en broccoli.

Komkommer

Een komkommer bevat veel water, waardoor de urineaanmaak gestimuleerd wordt en daarmee de kans op een bezoek aan het toilet terwijl je net lekker lag te slapen. Datzelfde geldt voor andere groentes en fruit die veel water bevatten, zoals selderij. 

Tomatensaus en grapefruit

Tomatensaus heeft een hoge zuurtegraad, wat brandend maagzuur en een slechte spijsvertering tot gevolg kan hebben. Zorg dat er minimaal drie uur tussen je bord pasta en je bed zit en er is niks aan de hand.

Goede nachtrust gezocht? Van dit drankje ga je heerlijk slapen >

Hete hap

Pittig eten kan ook voor brandend maagzuur zorgen en bovendien verhoogt pittig voedsel je lichaamstemperatuur, wat voor onrustige slaap kan zorgen. Weet je eindelijk waar die nachtmerries na je pasta arrabiata vandaan komen...

Kaas, gezouten vlees en aubergine

Kaas en gezouten vlees (zoals hammen en droge worsten) en aubergines bevatten tyramine, een aminozuur dat je alert maakt. Niet wat we willen voordat we naar bed gaan.

Chocolade

Pure chocolade bevat hetzelfde alertmakende aminozuur als kaas en worst, en daarnaast kan er ook nog eens cafeïne zitten in pure chocolade. Hou het voortaan dus ècht bij dat ene stukje.

Een grote maaltijd

Om maaltijd te verteren, moet je lichaam energie verbruiken. Eet je een grote maaltijd voor het slapen gaan, dan kan dit zorgen voor een slechte spijsvertering. 

Deze snacks zorgen wèl voor een goede nachtrust >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO