5 slechte eetgewoontes
en hoe je ervanaf komt

Hoe belangrijk je goed eten ook vindt en hoe verantwoord je ook te werk gaat, ie-de-reen heeft slechte eetgewoontes.

gerelateerd
Waarom je minder goed tegen alcohol kunt als je ouder wordt
5x ‘gezond' eten dat meer zout bevat dan een zak chips
6 tips om de extra vakantiekilo’s tegen te gaan

Getty Images
1 / 1

De Suikerjunk

Wat vroeger een vieruur-dipje was dat opgelost werd met een koekje, reep of greep in de droppot, is inmiddels verworden tot een 24/7 hunkering naar alles wat zoet is. Helaas, hoe meer suiker je eet, hoe meer je ernaar smacht. 

De oplossing:
Drink water. Soms is een hunkering naar suiker een teken dat je te weinig hebt gedronken. Als je suikerzucht oncontroleerbaar is en een hand amandelen het niet voor je doet, kies dan voor natuurlijk zoete groente (zoete tomaatjes, mini-wortels, zoete aardappel met feta, aardbeien, etcetera). Of beloon of leid jezelf af met een andere guilty pleasure: Madonna, Bon Jovi, Iron Maiden, wij zeggen het niet verder.

Goed zoet zonder suikerpieken >

veelvraat

De Veelvraat

Net als De Schrokkerd eet De Veelvraat waarschijnlijk meer dan hij nodig heeft, al is het tempo niet het probleem. Je maag geeft je namelijk heus wel een seintje dat het wel genoeg is geweest, maar uit gewoonte móet je bord/schaal/pan leeg. En weet je wat, zelfs als het op gestoomde zalm met quinoa aankomt, is té veel eten, té veel eten.

De oplossing:
Goed en rustig kauwen helpt, minimaal vijftien à dertig keer per hap is het beste. Maar dat is godsonmogelijk. Dus kauw met beleid, want dan is je eetbehoefte sneller bevredigd en eet je minder. En dineer in stijl. Ook als je alleen thuis bent. Je hebt moeite gedaan om te koken, maak er dan ook aan tafel wat van. Met een kleedje, servetten en welja, een kaarsje erbij. Dat zorgt ervoor dat je er met meer aandacht bij bent.

En dit kook je met de restjes die je overhoudt >

popcorn

De Snacker

Daar zit je dan. Worst uit de koelkast, plakje eraf, worst terug. Plakje op. Worst uit de koelkast, plakje eraf, worst terug. Vul maar in, kaas, handje chips, popcorn, toastje, olijven. Dit kan van alles zijn. Maar je kúnt niet stoppen.

De oplossing:
Niet bellen en snacken tegelijk en niet staand voor de koelkast of je keukenkastje eten. Je propt het ongemerkt in je mond en zo gaat je craving nooit weg. Dat is één. En neem de snack - maar haal wel uit de zak, doos, verpakking en leg die weg - ga zitten, eet op, geniet, en stop. 

Vijf makkelijke no-cook-snacks om mee op te laden >

midnight snack

De Nachtelijke eter

Het ene moment zit je nog in een matige film of de late uitzending van The Real Housewives en het volgende zit je met je neus in de koelkast op zoek naar iets. Íets. Al is het kaas met chilisaus, plakjes salami met een lik roomkaas erop, dat restje pesto dat er al te lang in staat.

De oplossing:
Realiseer je dat wanneer je overdag dieet of aan de lijn doet, de kans iets groter is dat je je in het holst van de nacht vergrijpt aan dingen waar je eigenlijk niet eens zin in had. Omdat je je niet kon inhouden. Voorkom trek overdag, goed verdelen is de truc met als ideale opbouw een redelijk stevig ontbijt, een grote lunch en kleine avondmaaltijd, met een paar gezonde snacks tussendoor. Bedenk terwijl je de koelkast opentrekt bovendien of je wel echt trek hebt? Misschien verveel je je wel, of voel je je een beetje sip. Neem een warme kop thee. Dat troost ook.

Zo maak je smoothies die daadwerkelijk vullen >

schrokken

De Schrokkerd

De maaltijd staat nog niet voor je neus en het wordt zwart voor je ogen. Pas als het bord brandschoon is, kijk je weer op om je tafelgenoten keuvelend en wel met een nog praktisch complete dis aan te treffen.

De oplossing:
Het is niet zo zeer dat je niet gezond eet, maar je eet in zo’n gruwelijk tempo dat je waarschijnlijk meer binnenkrijgt dan nodig is. Idee: haal diep adem, kijk naar je bord en wees dankbaar voor wat er voor je staat. Klinkt misschien zweverig, maar juist omdat je even bewust in je op neemt wat er staat, is de kans groot dat je wat rustiger zult eten. Multitasken en eten is bovendien nooit een goed idee. Je bord is leeg voor je het weet. Heel teleurstellend.

8 kookboeken voor een kilootje minder >

Bron: ELLE.com
Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO