Anti-katertips: wat moet je eten in geval van een kater?

Champagne is heerlijk. Misschien neem je er wel een of twee te veel. Dat kan de besten overkomen.

gerelateerd
Seizoenskalender groenten & fruit: juni
Last van de Japanse duizendknoop in de tuin? Eet ‘m op
Wat is gezonder: de blauwe, witte of rode druif?
Ha! Dit zijn alle gezondheidsvoordelen van havermout
Getty Images

Om de volgende dag zo goed mogelijk door te komen, bieden deze uitbrakrecepten soelaas.

DOE EEN ELIZABETH TAYLOR
Have a hair of the dog that bit you. Ofwel ga je kater te lijf met dat wat het veroorzaakt heeft en begin de dag met een geringe hoeveelheid alcohol. Uitstel van executie natuurlijk, maar je voelt je wel beter. Elizabeth Taylor schijnt in haar woelige jaren haar eigen anti-katerdrank te hebben gehad. Meng 100 ml sterke koude bouillon met het sap van 1 citroen en een scheut wodka. Schenk de drank over ijsblokjes.

Nadorst? Komkommer-limoenwater helpt! >

VITAMINEBOOST
Neem een vitamineboost. Pureer versgeperst sinaasappelsap met bevroren diepvriesframbozen en banaan in een blender of keukenmachine. Maak deze smoothie een paar keer gedurende dag en vul je vitaminetekort aan. Banaan kalmeert bovendien je geïrriteerde maag. Een hele bende smoothies om uit te proberen

HET ANTI-KATER SAUCIJZENBROODJE
Onweerstaanbaar is een warm saucijzenbroodje. Maak ze zelf door 400 g half-om-half-gehakt te mengen met zout, peper, ½ eidooier, 1 gesnipperd sjalotje, een mespunt nootmuskaat, gemberpoeder en gemalen koriander. Maak van het mengsel 10 lange worstjes en leg ze op 10 plakjes bladerdeeg. Vouw dicht, duw de naden aan en bestrijk de bovenkanten met eidooier. Bak ze 15-20 min in een op 200˚C voorverwarmde oven.

STEVIGE MAAGVULLERS
Maak (als je het aankan) voor de lunch stevig, hartig en maagvullend eten zoals een broodje bal, zuurkool- of boerenkoolstamppot met worst. Snert en kaasfondue zijn ook uitstekende herstellers van een kater.

TOMATEN
Tomaten hebben een gunstig anti-katereffect omdat ze vol zitten met kalium en vitamine C. Maak een grote tomatensalade met reepjes ansjovis, zwarte olijven, ringen ui, olijfolie, rode-wijnazijn, fijngehakte peterselie en zout. Eet er dikke sneeën landbrood met zoute boter bij. Of maak anti-katerklassieker: de Bloody Mary.

Meer uitbrakrecepten wenselijk? Deze stevige ontbijtjes brengen vast verlichting >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO