Deze kruiden kunnen bijdragen aan je gezondheid

Handig om te weten, kun je weer wat beter voor thuisdokter spelen.

gerelateerd
8 regionale Italiaanse pasta's waarvoor je wilt omrijden
25x snel zomerrecept Wat eten we vandaag?
6x Mexicaanse taco-klassiekers om te proberen
Dol op feta? Dan moet je dit even lezen
Getty Images

Gember

Wat: wortelstok van de gemberplant
Zou: maagpijn en artritis verlichten, spijsvertering bevorderen, wagenziekte en misselijkheid verhelpen en de ontwikkeling van kanker en de ziekte van Alzheimer remmen
Lekker bij: marinades, dressings, thee, curry’s, gebak, varkens- en lamsvlees, roerbakgerechten, citrusvruchten, kip, vis, kokosnoot, wortel

6 redenen waarom pittig eten goed voor je is >

Kaneel

Wat: de binnenbast van de scheuten van de kaneelboom. Bevat oa ijzer, calcium en mangaan
Zou: antibacterieel zijn en helpen bij slechte spijsvertering, instabiele bloedsuikerspiegel en hoge bloeddruk
Lekker bij: havermout, smoothies, chocolade, appeltaart, sinaasappel, couscous, linzensoep, lamsvlees, kip, pompoen, nootjes

Op deze boodschappen kun je besparen >

Kardemom

Wat: peultjes waarvan je vooral de zaden gebruikt. Bevat ijzer en mangaan
Zou: maag- en darmpijn verlichten, vet eten beter verteerbaar maken en verstopping voorkomen, goed zijn voor de lever en de ontwikkeling van kanker remmen
Lekker bij: chaithee, koffie, chocolade, pilaf, koffiebroodjes, koekjes, roomijs, cruesli, appel, ananas, mango, wortel, curry’s

Kurkuma

Wat: knalgeel-oranje wortel die vaak als kleurstof wordt gebruikt
Zou: ontwikkeling van borst-, prostaat-, en darmkanker remmen, ontstekingen tegengaan, goed zijn voor het hart
Lekker bij: Indiase curry’s en lassi, maar ook smoothies, thee, roerei en omelet, gebakken aardappels en gebakken of geroosterde groenten

Proberen: een groot ontbijt met granen >

Tekst: Lieke Sniekers

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO