10 dingen die ongezond lijken, maar het niet zijn

Winning! Pizza blijkt dus helemaal niet zo slecht voor je. Volgens Samantha Heller, diëtiste aan de NYU Langone Medical Center in New York, kun je deze etenswaren zonder schuldgevoel op je menu zetten. We vinden het tijd dat deze 10 zogenaamde dikmakers eerherstel krijgen.

gerelateerd
Seizoenskalender groenten & fruit: juni
Last van de Japanse duizendknoop in de tuin? Eet ‘m op
Wat is gezonder: de blauwe, witte of rode druif?
Ha! Dit zijn alle gezondheidsvoordelen van havermout
Getty Images

AARDAPPELEN
Voordat je nu een gat in de lucht springt: chips is en blijft hartstikke vet. Maar in olijfolie gebakken aardappels zijn prima. Ze zitten vol vitamine C, vitamine B6 en als je ze niet schilt zitten er ook nog vezels in. Net zo gezond als boerenkool dus. Je kunt aardappels ook in de oven bakken met olijfolie en tenen knoflook als je hunkert naar friet. Potato, potato.

SUIKER
De meeste fit-girls schrikken al van dit woord. Maar echt, suiker is niet zó erg. Het ligt er alleen aan hoe je het eet. Kijk, een cake vol suiker doet niet veel goeds voor je. Maar van suikers uit fruit krijg je energie. En als je verder gezond eet, kun je volgens Heller best een beetje honing aan je thee toevoegen en suiker in je koffie doen.

Is honing nou gezonder dan suiker? Dat lees je hier >

PINDAKAAS
Dat in noten veel calorieën zitten, weten we nu wel. Maar er zitten ook héél veel goede vetten in die je helpen om vitamines uit andere voeding op te nemen. Alleen cashew-, amandel- of pinda’s zonder verdere toevoegingen is het best. Dus niks helaas pindakaas; elke dag een lepel uit de pot kan prima.

Dit zijn de 5 gezondste noten >

BOTER
Boter is een stuk beter voor je dan margarine. In beide producten zitten evenveel calorieën, maar in margarine zit ook transvet. Dat is nog slechter voor de gezondheid is dan verzadigd vet. Recent onderzoek toonde al aan dat verzadigd vet niet perse de oorzaak is van een hartaanval. Een beetje roomboter op je brood is dus echt niet iets om s’ nachts wakker van te liggen.

CHOCOLADEMELK
In cacao zitten allemaal gezonde stoffen zoals antioxidanten. Door alle toevoegingen in een chocoladereep verdwijnen deze goede stoffen. Maar als je cacaopoeder met sojamelk, vanille extract en een beetje suiker of honing door elkaar roert en opwarmt heb jij een lekkere én gezonde chocolademelk.

PIZZA
Pizza met een dunne bodem, veel groenten en niet zo veel kaas is écht een prima avondmaal. Je gaat echt niet dood van af en toe een pizza eten. En als je het eet, geniet er dan ook van, want laten we eerlijk zijn, een pizza is goddelijk.

POPCORN
Met zoute popcorn is helemaal niets mis. In een bakje zitten rond de dertig calorieën, dus als je zin hebt om te snacken kun je altijd grijpen naar de gepofte mais. Tegenwoordig kun je in winkels allerlei smaken kopen, zoals met kaas en ui. Een goed alternatief als je veel zin hebt in cheese-onion-chips.

Waarom popcorn gezonder is dan je denkt lees je hier >

KAAS
Ja, ook kaas staat op deze lijst! In nieuw onderzoek zijn aanwijzingen gevonden dat kaas je bloeddruk naar beneden haalt, je gewicht op peil houdt en dat je er langer door leeft. Dus die kaasplank hoef je de volgende keer niet meer aan je voorbij te laten gaan. Oui oui, la vache qui rit, kom maar door met de brie.

KOOLHYDRATEN
Meergranen rijst, pasta en quinoa passen goed in elk dieet. Ondanks hun slechte reputatie zitten er oerdegelijke stoffen in koolhydraten. Ze geven een boost aan je immuunsysteem, houden je spijsvertering op de rails en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Wij zien alleen maar voordelen.

DRESSING
Dressing gemaakt van plantaardige olie (olijfolie, druivenpitolie, zonnebloemolie, etc) maken je salade juist gezonder. Bovendien zijn volvette dressings beter dan de light versies, omdat daar juist meer suiker in zit. Vermijd wel de crèmige dressings als je op de calorieën aan het letten bent, want daar zitten wel veel ongezonde vetten in. Een beetje huisgemaakte honing mosterddressing kan best hoor.

Wat betekent extra vierge? Dit dus>

Bron: cosmopolitan.com
Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO