Dit is hoe je het meest uit je kopje koffie haalt

Een shot cafeïne voordat je ogen goed en wel geopend zijn? Geen goed idee, zegt de wetenschap.

gerelateerd
8 dingen die je nooit in de magnetron mag doen
6x 1 april foodgrappen op een rij
Recept: pittige paascocktail
Tafeldektips: zo dek je een feestelijke tafel
Getty Images

Wakker worden

Volgens onderzoek van AsapSCIENCE zou je namelijk moeten wachten tot negen uur ‘s ochtends. Niet eerder, niet (veel) later. Tussen 8 en 9 in de ochtend is je lichaam, als het goed is, op zijn alertst dankzij de verhoogde aanmaak van cortisol. Je zou zeggen dat een kop koffie ervoor zorgt dat je ongekende hoogtes bereikt, maar het tegenovergestelde is waar. Cortisol doet de effecten van cafeïne namelijk teniet. Zonde van het bakkie dus.

Bovendien is het logisch dat je je nog moe voelt als je wekker net is gegaan. Geef je lichaam even de tijd om wakker te worden en drink geen koffie binnen 15 minuten na het opstaan. Doe je dat wel, dan kan het zo zijn dat je de rest van de dag meer behoefte hebt aan cafeïne.

12 signalen dat je verslaafd bent aan koffie >

Nog een bakkie pleur?

Niet genoeg aan één bakkie? Zorg dat er minstens anderhalf uur tussen je eerste en je tweede (en je derde en je vierde..) koffie zit. Het duurt ongeveer een half uur voordat de cafeïne goed en wel zijn werk doet - heb een beetje geduld, het is een schone zaak. Na twee uur zal de cafeïne weer langzaam uitwerken. In een gemiddelde kop koffie zit ongeveer 200 mg cafeïne. Drink je meer dan dat binnen anderhalf à twee uur, dan word je juist onrustig in plaats van geconcentreerd.

De wetenschappers leggen in dit filmpje haarfijn uit wanneer je koffie strategisch het beste kunt inzetten.

Liever thee? >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO