Dit is wat er gebeurt als je iedere dag een banaan eet

Bananen zijn gezond - en niet zo'n beetje ook. Dit is wat bananen allemaal voor je gezondheid kunnen doen.

gerelateerd
Onrustige huid? Stop dan met het eten en drinken van deze producten
Deze 8 producten bederven nooit
McDonald's gaat ook thuisbezorgen in Rotterdam en Utrecht
Koolhydraatarm eten? Zo vervang je koolhydraten door groenten
Getty Images

Laten we beginnen met een paar leuke weetjes. Wist je bijvoorbeeld dat bananen na rijst, graan en mais het meest gegeten voedsel ter wereld zijn? Nee he? En wist je dat 'banaan' het Arabische woord voor 'vinger' is? Ook niet he? Dat dachten we al. Maar er zijn nog veel meer dingen die je over bananen zou moeten weten. Ze zijn namelijk bijzonder gezond. We zetten de belangrijkste health benefits voor je op een rijtje.

1) Bananen bevatten veel kalium, een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Ook zorgt kalium voor verlaging van de bloeddruk.

2) Ze zijn bovendien goed voor maar liefst vijf van de acht B-vitaminen, die van groot belang zijn voor het zenuwstelsel.

3) Bananen zijn een bijna onovertroffen bron van vitamine B6: een banaan is goed voor 40% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6. Deze vitamine is belangrijk voor je weerstand, onmisbaar voor een goede spijsvertering en bovendien houdt het de bloedsuikerspiegel in evenwicht wat stemmingswisselingen kan voorkomen.

4) Doordat bananen de bloedsuikerspiegel stabiel houden, kan het eten van een banaan ook helpen bij ochtendmisselijkheid van zwangere vrouwen.

Waarom je moet stoppen met het weggooien van je bananenschil >

5) Door de combinatie van kalium en vitamine B6 helpen bananen katers te bestrijden. Maak een bananenmilkshake voor het snelste resultaat.

6) Bananen bevatten tryptofaan, dat onmisbaar is voor de aanmaak van serotonine. Inderdaad, dat stofje waar je een gelukkig gevoel van krijgt.

7) Doordat bananen vol met antioxidanten zitten, kun je door regelmatig bananen te eten de kans op nierkanker verkleinen.

8) Last van je stoelgang? Eet een banaan! Die zit namelijk vol met oplosbare vezels zoals pectine die de stoelgang weer kunnen herstellen, zowel bij diarree als bij obstipatie.

9) Bananen helpen brandend maagzuur te neutraliseren en zo een maagzweer te voorkomen.

5x bakken met overrijpe bananen >
 
10) Behalve vitamine B, bevatten bananen ook veel kalium, een mineraal dat nodig is voor een goede functie van hart, de nieren en vooral van de hersenen.

11) Bananen eten kan helpen tegen zweetvoeten. Echt!

12) Stoppen met roken? De combinatie van vitamines B6 en B12, magnesium en potassium helpen het lichaam te herstellen na nicotinegebrek.

13) Bananen en appels zijn de meest gegeten fruitsoorten in Nederland, maar vergeleken met appels bevatten bananen 4x zoveel proteïnen, 2x zoveel koolhydraten, 3x zoveel fosfor en 5x zoveel vitamine A en ijzer.

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO