Heb jij altijd honger? Dit kan de reden zijn!

Als je vrienden na het eten puffend op de bank liggen, zit jij in je eentje alle restjes op te eten terwijl je je afvraagt of er nog een extra toetje komt. Herkenbaar? 15 wetenschappelijke verklaringen voor chronische honger.

gerelateerd
Deze YouTuber brengt gerechten uit (teken)films tot leven!
We geven 10x een uitgebreid BBQ-pakket van Santa Maria weg!
Basta! Deze Italiaanse stad weert fastfood
Getty Images

#1 Je hebt een grote maag. Ieder lichaam is anders, en net zoals ogen, oren en neuzen kunnen ook organen verschillen in grootte.

#2 Je lacht veel. Onderzoek heeft aangetoond dat lachen de aanmaak van ghrelin stimuleert, het hormoon dat er voor zorgt dat je trek krijgt.

#3 Je krijgt niet genoeg gezonde bacteriën binnen. Prebiotica en lastig verteerbare vezels die te vinden zijn in bijvoorbeeld artisjokken, knoflook en ui, kunnen het hongergevoel onderdrukken.

#4 Je ontbijt iedere dag, maar hebt vanochtend het ontbijt overgeslagen. Mensen die regelmatig ontbijten maar dit een keer vergeten krijgen later op de dag meer honger dan mensen die nooit ontbijten.

Dit gebeurt er als je iedere dag een banaan eet >

#5 Je bent dronken. Alcohol bevordert de eetlust en onderdrukt je zelfbeheersing - en we weten allemaal waar dat toe leidt: de snackbar.

#6 Je krijgt niet genoeg proteïne binnen. Proteïne uit bijvoorbeeld kipfilet of Griekse yoghurt wordt afgebroken in aminozuren, die weer zorgen voor een verzadigd gevoel. 

#7 Je gaat de deur niet uit zonder je Rennies. Maagzuurremmers kunnen de aanmaak van eerdergenoemde aminozuren remmen, waardoor je minder snel een verzadigd gevoel krijgt na het eten.

#8 Je bent gestrest. Tijdelijke stress kan je eetlust remmen, maar aanhoudende stress kan er juist voor zorgen dat je hormonen overuren gaan maken en je daardoor de hele dag trek hebt.

Oh, en hier een STEENGOEIE wetenschappelijke reden waarom je elke dag champagne moet drinken >

#9 Je eet veel suiker. Suiker gooit je natuurlijke eetlust door de war, waardoor je na het eten van iets zoets juist nog meer trek kunt hebben dan daarvoor.

#10 Je moet ongesteld worden. Oestrogeen is een hormoon dat van belangrijke invloed is op je eetlust. Vlak voor je ongesteld wordt, dalen je oestrogeenlevels, om vervolgens weer te stijgen. Je kunt dus niets doen aan die onstilbare behoefte aan suiker, vet en zout.

#11 Je hebt veel 'slechte' koolhydraten gegeten. Geraffineerde koolhydraten uit bijvoorbeeld cake of wit brood zijn lang niet zo verzadigend als 'goede' koolhydraten uit bijvoorbeeld volkorenpasta, omdat er veel minder vezels inzitten.

#12 Je hebt nog niet gesport vandaag. In tegenstelling tot wat je zou denken, kunnen sporten als aerobics trek onderdrukken door de regulatie van hormonen als ghrelin.

Is water met citroensap eigenlijk wel zo goed voor je? >

#13 Je hebt hard gesport vandaag. Low-key cardio kan er voor zorgen dat je hongergevoel onderdrukt wordt, maar wanneer je op een dag meer beweging krijgt dan normaal, moet je soms je reserves bijvullen.

#14 Je bent een stuk groter dan je vrienden. Een groter lichaam heeft nu eenmaal meer brandstof nodig. Meet wat je eet dus niet zomaar aan wat je vrienden eten - ieder lichaam is anders en heeft andere behoeften.

#15 Je hebt wel gegeten, maar zonder aandacht. Wanneer je op een feestje wat borrelhappen naar binnen werkt terwijl je met je vrienden aan het praten bent, registreer je dat eten niet als een maaltijd terwijl het misschien wel hetzelfde aantal caloriën bevat als een volwaardige maaltijd. Probeer dus met aandacht te eten.

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO