5 symptomen die je hebt als je een vitamine B12-tekort hebt

En wat je kunt doen om dit te veranderen.

gerelateerd
6 tips om je aangebrande pan schoon te maken
Dit kun je allemaal schoonmaken met olijfolie
Tips voor een gezonde lunch tijdens werk
Getty Images

Beetje humeurig? En vergeetachtig misschien? Dit lijken symptomen van stress, maar het is ook goed mogelijk dat deze klachten naar iets heel anders terug te brengen zijn. Zo kunnen symptomen die vaak aan stress worden gekoppeld ook komen door een tekort aan vitamine B12. Benieuwd of jij een tekort hebt? Ga het na aan de hand van de symptomen hieronder. 

Ijzertekort? Dit is wat je moet eten >

1. MINDER SMAAK
Ongeveer de helft van de mensen met een vitamine B12-tekort verliest papillen, waardoor smaken minder heftig zijn. Een goede indicator om te meten of je hier last van hebt, is door een pittige hap te eten. Brandt je tong minder dan normaal? Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met je vitaminehuishouding. Ook kan je tong wat rood worden en pijnlijker aanvoelen dan normaal gesproken.  

2. TINTELINGEN
Door beschadiging aan je zenuwen, die getriggerd worden door een zuurstoftekort in de cellen, kun je vreemde tintelingen ervaren. Meestal gebeurt dit in handen en voeten, zegt professor en voedingswetenschapper Joshua Miller van Rutgers University.

Oppassen! Dit zijn 5 tekenen dat je niet goed eet >

3. DUIZELIGHEID  
Ook zegt Miller dat je door een vitamine B12-tekort last kunt krijgen van duizelingen. Dit komt doordat de zenuwen in je ruggengraat, die uitlopen in je benen, door het tekort minder gevoelig zijn voor prikkels. Hierdoor gaan ze trager reageren, waardoor je een beetje wiebelig kan zijn of je je duizelig kunt voelen.  

4. VERGEETACHTIG
Raak je altijd alles kwijt, kun je namen maar moeilijk onthouden of weet je ineens de naam van je favoriete koffietent niet meer? Ook dit zou weleens kunnen liggen aan een vitamine B12-tekort. Vooral als je jezelf in dit punt herkent, is het verstandig om eens aan de bel te trekken. In tegenstelling tot de fysieke klachten kan dit punt namelijk permanente schade veroorzaken, is wat Miller ons vertelde.  

6 redenen waarom pittig eten goed voor je is >

5. GEVOELIG
Als laatst heeft vitamine B12-invloed op je humeur. Het zorgt namelijk voor de productie van serotonine en dopamine, stoffen die ervoor zorgen dat je je goed voelt. Beetje chagrijnig de laatste tijd? Je kunt gerust je vitamine B12-tekort de schuld geven, mokkend en wel.  

Komen deze symptomen jou enigszins bekend voor? Begin met het eten van vlees, vis en melkproducten. Extra: probeer ook eens een supplement dat deze vitamine bevat.  

Bron: Women's Health 

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO