Tip! Zo krijg je meer vezels binnen

Hallo gezond begin van het nieuwe jaar.

gerelateerd
20x warme soep met recept
Om deze reden heb jij een hekel aan stukjes in je eten
10x lekkere koolhydraat-arme recepten
Chef Kitumara verklapt hoe je thuis perfecte sushirijst klaarmaakt
Getty Images

Vezels verbeteren je spijsvertering, hebben een gunstig effect op je cholesterolgehalte en geven je een lang verzadigd gevoel. Goed om op te nemen in je nieuwjaarsdieet dus. De vraag is daarom nu: hoe krijg je er genoeg van binnen? 

Eet smakelijk! 14 healthy en vezelrijke foods >

ONTBIJT 
Begin jij je dag vaak met een kom ontbijtgranen? Dan zit je goed. Als het om volkoren gaat tenminste. Deze zitten vol met vezels en bevatten weinig tot geen suiker. Ook kun je vezelrijk ontbijten door wat lijnzaad door je yoghurt te strooien, verse abrikozen-, peren- of perziksap te drinken, of een goed gevulde omelet te maken. Met ui, knoflook en broccoli bijvoorbeeld.  

LUNCH 
Tijdens de lunch eet je het best een volkoren boterham met sesamzaad. Ga je liever voor een soepje? Kies dan een linzen-, chili-, of bruinebonensoep. Deze bevatten zo'n zes tot tien gram vezels per kom. 

Zo maak je een gezonde vullende maaltijdsalade >

DINER 
Vervang je gewone pieper voor een zoete aardappel, en vergeet vooral je portie groente niet. Eet je broccoli, wortel of bloemkool? Kook deze dan. Wanneer je deze groentes kookt, zal je lichaam er namelijk twee keer zoveel vezels van kunnen opnemen.  

HOEVEELHEID 
Er wordt aangeraden om dagelijks 25 gram vezels binnen te krijgen. Twijfel je of je er genoeg van binnenkrijgt? Wanneer je niet naar het toilet kunt, dit minder dan één keer per dag doet, of binnen een uur na je maaltijd alweer trek hebt, zou het goed kunnen dat je er te weinig van in je lichaam hebt. 

Is gember eigenlijk wel écht goed voor je? >

Bron: Women's Health

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO