10 grilltips voor het betere barbecueën

De zon schijnt! We gooien álles op de barbecue. Van fruit tot groente en natuurlijk vlees en vis. Met deze tips kan het niet misgaan.

gerelateerd
Asperges? Sterrenchef Niven Kunz steekt dit klassieke gerecht in een nieuw jasje
Klassieker: Franse crêpes
Women's Health x ELLE Eten: Healthy Food Battle
De hype van het moment: zoethoutthee drinken voor je gezondheid
Foto: Getty Images

DE BARBECUE  
Voordat je begint, maak je de buitenkeuken schoon én doe je een veiligheidscheck. Of je nu een houtskool- of een gasbarbecue hebt.

Wees er zeker van dat alles op temperatuur is. Houtskool moet gloeiend heet zijn, met grijze as langs de zijkanten.

Nog niet helemaal zeker? Check deze boeken over barbecueën eens.

DE GROENTE
Als je een gegrilde groentesalade maakt, kies je voor groente in alle kleuren van de regenboog. Dit ziet er mooi uit én je krijgt verschillende voedingsstoffen binnen. Leuk om te proberen: een avocado op de barbecue leggen. Dit geeft een interessante textuur aan de groentesalade. En: breng de groentesalade op smaak met een beetje limoensap.

Je doet er goed aan om sommige groente voor te koken. Paprika, courgette en aubergine kunnen prima direct op de barbecue worden gelegd, maar stevige groente zoals wortel en (zoete) aardappel doen het beter als ze een paar minuten gekookt zijn.

VLEES EN VIS
Zorg voor smaak. Marineer je vlees en vis minstens een paar uur van tevoren en wees niet al te zuinig met kruiden. Marineren kun je leren met deze suggesties.

Dé truc: geduld. Laat het vlees (of groente) op dezelfde plaats liggen tot het makkelijk loslaat. Dan heb je de niet alleen de mooiste strepen, maar ook de beste smaak. Weerhoud je dus van onnodig porren en schuiven.

Ziehier, een compleet menu voor de barbecue >

Nog meer geduld: laat het vlees rusten voordat je het serveert. Een paar minuten is genoeg voor kleine stukjes, maar grote braadstukken dienen zo’n 10-15 minuten moeten laten liggen.

Als het aankomt op de keuze van een vis voor barbecue dan is het belangrijk om te kijken naar stevigheid. Vissen als tong, tilapia, schol of zelfs kabeljauw lenen zich minder goed voor open vuur, omdat ze uit elkaar vallen. Zalm en tonijn zijn beter. Check wel altijd even de Viswijzer voordat je aan de slag gaat.

Tip van The Kitchn: smeer je vis in met een dun laagje mayonaise, om te voorkomen dat ‘ie aan de barbecue blijft plakken. De mayonaise hecht zich goed aan de vis en houdt hem mals. Bang voor een nasmaak hoef je volgens de website niet te zijn.

Een goede saus of dip complimenteert je creatie.

DOE EENS GEK
En probeer dit eens te grillen:

- watermeloen, insmeren met een beetje olijfolie en bestrooien met peper en zout. Eventueel met geitenkaas erbij.
- een plakje cake, serveer met slagroom en aardbeien
- kiwi, evenals de watermeloen licht insmeren met olijfolie en serveren met peper en zout
- banaan, bestrooid met suiker zodat het karamelliseert
- stevige kaas, zoals halloumi. Zo maak je halloumipakketjes
- augurk
- mango, insmeren met en beetje olijfolie en serveren met cayennepeper
- plakken venkel en aubergine
- in de lengte gehalveerde witlof

19x saus voor bij de vis >
Deze spiesjes kunnen niet missen bij een bbq >
Voor erbij: punch! >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO