Olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie, arachideolie... wat gebruik je wanneer?

En dan hebben we ook nog extra vierge en normaal. Zo kies je de perfecte olie bij jouw gerecht of bereidingswijze.

gerelateerd
Seizoenskalender groenten & fruit: december
6 redenen waarom pittig eten goed voor je is
Dit is ons favoriete traditionele sinterklaassnoep
10x feestelijke bijgerechten voor de Kerst
Getty Images

In het supermarktschap met olie is de keuze reuze. En al denk je doorgaans alleen de olijfolie nodig te hebben, sta je daarin ook voor een duivels dilemma: ga ik voor extra vierge of traditoneel in de pan? 

NORMALE OLIJFOLIE
Normale olijfolie is geproduceerd op dezelfde manier als alle andere olijfolie. Hierbij worden olijven geperst waardoor er een olie overblijft. Bij normale olijfolie wordt zo behandeld dat de smaak neutraliseert. Het kookpunt van deze olie ligt hoger dan bij extra vierge olijfolie, waardoor je er beter mee kunt bakken. 

EXTRA VIERGE OLIJFOLIE
Extra vierge olijfolie is de pure olijfolie die overblijft na het persen van olijven. De smaak hangt af van de soort olijf die ervoor is gebruikt. Olijfolie heeft een vrij laag kookpunt, waardoor hij voor bakken gebruikt kan worden, maar niet ideaal is. Door zijn sterke smaak is de olie wel geschikt om gerechten mee af te maken, als dressing of vinaigrette, bijvoorbeeld.

Wat betekent dat extra vierge eigenlijk? >

KOKOSOLIE
Kokosolie heeft een wat hoger kookpunt dan olijfolie, maar is ondanks dat er prima in gebakken kan worden, niet de meest geschikte keuze voor heel hoog vuur. Wil je er mee bakken, dan kun je ervoor kiezen een variant met geur te nemen, wat je gerecht een exotisch tintje geeft. De olie is vast bij kamertemperatuur, waardoor het de textuur van boter heeft en goed kan werken als vervanger van boter in bakproducten. 

Kokosolie: gezond of ongezond? >

SESAMOLIE
Deze olie heeft een hoog kookpunt, dus doet het goed op het fornuis. De smaak is vrij neutraal, behalve wanneer je voor geroosterde sesamolie gaat. Die is weer lekker als smaakmaker achteraf. 

Sesamolie is dus de truc achter altijd mals vlees... >

ZONNEBLOEMOLIE
Zonnebloemolie is zowel koud als warm te gebruiken. Het kan een hoge temperatuur verdragen, waardoor je er ook mee kunt frituren. 

ARACHIDEOLIE
Ook wel bekend als pinda-olie. Deze olie is door zijn hoge kookpunt geschikt om te bakken en in geraffineerde vorm zelfs te frituren. De olie heeft een sterke notengeur en lichte smaak en doet het goed in de Aziatische keuken. 

AVOCADO-OLIE
Het kookpunt van avocado-olie ligt heel hoog, waardoor je de olie voor heel veel doeleinden kunt gebruiken. Een mooi bijkomend voordeel is dat avocado-olie vol goede vetten zit. 

En er is meer! Alle voordelen van avocado-olie op een rij >

NOTENOLIE
Notenolie, zoals bijvoorbeeld walnootolie, is niet bedoeld om mee te bakken. Wel is het perfect als smaakmaker in gerechten. Let op: de smaak is uitgesproken. 

Nog meer over olie: zo combineer je ze >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO