5 tips voor minder calorieën in je maaltijd

Let op! Minder calorieën betekent niet direct dat je maaltijd gezond is. Maar déze 5 tips zijn wel een gezondere optie.

gerelateerd
Onderzoek wijst uit: we lunchen te kort
5x recepten met limoen
Zo maak je een gezonde, vullende maaltijdsalade
Zo krijgen je American pancakes die goudbruine kleur en perfecte smaak
Getty Images

Onze collega's bij Women's Health tipten 10 manieren om de calorieën in je maaltijd te beperken. Hier alvast 5 opties:

1. HOUD JE RESTJES APART
Ben jij geneigd vaak een tweede keer of derde keer op te scheppen, terwijl je dat misschien helemaal niet nodig hebt? Bepaal dan van tevoren hoe groot jouw portie mag zijn en schep alvast de restjes in een bakje. Grote kans dat je het wel laat om je Tupperware bakje erbij te pakken als je uitgegeten bent. Handig voordeel: je hebt gelijk een lunch voor morgen.

2. GA VOOR EEN MAATJE MINDER
Om portiecontrole makkelijker te maken kies je voor een kleiner bordje dan je normale - grote - borden. We zijn nu eenmaal visueel ingesteld als het op eten aankomt, en een kleine bord helpt daarbij.

3. GA VOOR VERS
In plaats van gedroogd fruit door je salade of gerecht, kies je liever voor vers fruit. Vaak nog lekkerder, en minder calorieën.

4. BAK OF STOOM, MAAR FRITUUR NIET
Gefrituurde foods brengen vaak behoorlijk wat calorieën met zich mee. Als je toch graag iets knapperigs wilt, zet dan de oven aan. Laat je huis ook lekkerder ruiken dan de frituurpan. 

5. KRUIDEN IN PLAATS VAN SAUS
In plaats van een heftige BBQ-saus of mayonaise geef je smaak aan je gerecht met kruiden. Hier kun je gerust los mee gaan, want over het algemeen zijn kruiden redelijk calorievrij.

De overige 5 tips lees je hier >

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO