10 tips om meer groente en fruit te eten

Om te zorgen dat je je dit jaar wél aan je goede voornemen houdt.

gerelateerd
In 5 stappen: driekoningentaart
5 tips! Breng je nacho’s naar een hoger niveau
20x warme soep met recept
Unsplash

Besloten gezonder te eten dit jaar? Wij geven tips die er in ieder geval voor gaan zorgen dat je meer groente en fruit binnenkrijgt. Ben je toch al halverwege.  

1. ONTBIJT ERMEE
Ontbijten met fruit doen we allemaal weleens, maar ontbijten met groentes klinkt wel een stuk minder verleidelijk, hè? Toch kan het best, als je het toevoegt aan wat gebruikelijkere ontbijtjes. Tomaat en spinazie in een roerei bijvoorbeeld. Of een van deze hartige toevoegingen voor in havermout.

2. IK KIES, IK KIES, WAT IK NORMAAL NIET KIES
Dat die standaard appels, bananen en sperziebonen een beetje saai worden snappen we wel. Koop naast je standaard boodschappenlijst daarom ook eens groente en fruit dat je normaal niet zou kopen. Maakt het eten ervan geheid een stukje leuker. En wie weet: misschien vind je wel een nieuwe lievelings.  

Inspiratie! 10 koolhydraat-arme recepten >

3. PLAN VOORUIT
Als je je groente en fruit al gewassen en gesneden hebt klaargezet, is de kans groter dat je het daadwerkelijk gebruikt. In een rijk gevulde salade, of als tussendoor mee naar werk bijvoorbeeld.

4. MAAK SMOOTHIES
Een drankje rammetjevol vitaminen. Het mooiste? Je kunt erin doen wat je maar in huis hebt.  

5. EET SALADE MET DE LUNCH EN HET DINER
Ja, jij wordt die ene collega die iedere pauze een tupperwarebak gevuld met salade uit z’n tas vist, en er vervolgens ook nog een bij het avondeten eet. Maar groot gelijk heb je. Een salade is namelijk de perfecte manier om veel groente én fruit binnen te krijgen.  

6. OF GA VOOR DE WARME VERSIE
Soep! Voor als je die koude salades toch niet zo goed kunt verkroppen. Probeer een van deze twintig eens. En maak als je toch bezig bent gelijk wat extra. Kun je er de komende dagen ook nog van eten.  

Dit 'gezonde' eten bevat meer zout dan een zak chips >

7. HAAL INGEVROREN GROENTE EN FRUIT IN HUIS
Zodat je altijd iets bij de hand hebt.

8. ROOSTER
Haast iedere groente kun je roosteren. Maakt 'm net wat bijzonderder dan de gekookte versie. Kijk maar...

9. PUREER FRUIT OM TE GEBRUIKEN ALS TOPPING
Als je ijs of taart afmaakt met een topping gemaakt van fruit, wordt 't vanzelf gezond... toch? Misschien ook niet. Laten we het erop houden dat onze ogen ervoor dichtknijpen.  

10. VERVANG KOOLHYDRATEN DOOR GROENTES
Maak bijvoorbeeld rijst gemaakt van bloemkool of pasta gemaakt van courgette. Zo krijg je extra groentes binnen én laat je de koolhydraten uit de originele versies achter je.  

Met deze trucs eet je minder en heb je toch een voldaan gevoel >

Bron: The Kitchn

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO