Wat is gezonder: spelt of tarwe?

Het broodnodige antwoord waar je al die tijd op hebt zitten wachten.  

gerelateerd
Is de pannenkoek het nieuwe streetfood?
Seizoenskalender groenten & fruit: februari
11 hacks om ongeveer élk recept vegan te maken
Getty Images

Speltbrood is een echte hype. Het zou gezonder zijn, lichter verteerbaar zijn en minder calorieën bevatten dan andere graansoorten. Zeker in tegenstelling tot tarwe - dat zou leiden tot overgewicht, diabetes, gewrichtsklachten en allergieën- zou het volgens velen een betere keuze zijn. Maar voor al deze beweringen bestaat nog geen wetenschappelijk bewijs. We duiken erin.  

Is een tosti eigenlijk ongezonder dan een gewoon broodje kaas? >

WAT IS SPELT?
Spelt wordt beschouwd als een primitieve variant van de gewone tarwe, die ontstaan is door een spontane kruising tussen tarwe en emmer – dat ook een graansoort is.  

VOEDINGSWAARDE
Op internet wordt er van alles over de voedingswaarde van spelt gezegd. Zo zou het veel eiwitten bevatten en rijker zijn aan voedingsstoffen, vezels, vitamines en mineralen bevatten dan tarwe. Het is echter lastig om hier harde uitspraken over te doen, aangezien er ieder speltras verschillend is.

Op een rij: mager beleg voor op je boterham >

TARWE VS. SPELT
Spelt of tarwe: het maakt bijna geen verschil. Gemiddeld genomen is de voedingswaarde van tarwe en spelt vergelijkbaar. Rogge is bijvoorbeeld hoger in vezel (15 gram per 100 gram voor rogge en 12 gram per 100 gram voor tarwe). Haver is weer hoger in eiwit (16 à 17 gram per 100 gram voor haver vergeleken met 12 à 13 gram per 100 gram voor tarwe).  

HIER MOET JE OP LETTEN
Belangrijker dan het soort graan dat gebruikt wordt bij de bereiding van bloem, meel en brood is welk deel van het graan is gebruikt. Elke graankorrel bestaat uit drie hoofdonderdelen: de meelkern, de zemel en de kiem. Het grootste gedeelte van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevinden zich in het buitenste gedeelte van de graankorrel.

Dit geldt zowel voor spelt als voor tarwe. Bij volkorenbrood wordt dit buitenste deel ook gebruikt. Volkoren is dus vaak het rijkst aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. Liever spelt? Ga dan voor een brood dat bestaat uit 100% volkoren speltbloem.

Dit is het verschil tussen zuurdesem en desem brood >

 

Bron: Women's Heath

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO