De waarheid achter het ‘van pasta word je niet dik’-onderzoek

Nee, je kunt dus niet per direct naar een all-you-can-eat pastarestaurant.

gerelateerd
5x recept! Creatief met kastanje
Weekbreker: retro monchoutaart
Zo maak je de lekkerste aardappelpuree
5x streetfood dat je geprobeerd moet hebben
Credits Article Womens Health

In een onderzoek onder meer dan 23.000 Italianen, ontdekten onderzoekers dat mensen die meer pasta eten over het algemeen een lager BMI en gezondere buikomvang hebben. Dit, in vergelijking met mensen die het minst pasta eten.

FEIT OF FABEL?
Maar de resultaten, gepubliceerd in Nature, keek alleen naar associaties die in feite niets bewijzen. Daarbij komt dat er naar een paar zeer belangrijke details moet worden gekeken voor je je elke avond volpropt met spaghetti carbonara.

EET MET MATE
Allereerst is het niet oké om een heel bord pasta te eten. Het is geen geheim dat Europeanen – inclusief Italianen – over het algemeen kleinere porties eten dan Amerikanen. Sterker nog: de gemiddelde portie pasta in het onderzoek was maar 85 gram. Toch krijg je in restaurants vaak veel meer. En als je regelmatig een half pak spaghetti per maaltijd eet, heb je uiteindelijk gewoon een probleem.

WELKE MATE?
Zorg dat je weet wat een juiste portie inhoudt: een halve kop is een hoeveelheid die in de palm van je hand past. Dit kan je gewoon eten. Maar, wat je daarnaast eet is ook belangrijk. In het onderzoek aten de slanke pasta-eters niet alleen macaroni met kaas of fettuccine alfredo. In plaats daarvan hielden ze zich vooral aan een Mediterraan dieet – wat veel fruit en groenten, volkoren granen, bonen, noten en zaden en vis inhoudt – en heel weinig zuivel en vlees.

Met andere woorden: zelfs als ze soms pasta gemaakt van geraffineerde bloem eten, is de rest van hun maaltijden – en hun voedingspatroon in het algemeen – zeer rijk in voedingswaarde en allesbehalve troep.

LES VAN DE DAG
De les? Eet je spaghetti met veel groenten en slanke eiwitten en neem er een klein beetje kaas of boter bij, niet andersom. Dit zorgt er niet alleen voor dat je bord gevuld is met een caloriebom, de extra vezels en eiwitten zorgen er ook voor dat je pasta je een verzadigd gevoel geeft. Eet smakelijk.

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO