7 dingen die kunnen gebeuren als je stopt met koolhydraten eten

Een koolhydraatarm dieet kan uiteenlopende effecten hebben: the good, the bad en de obstipatie. Onze collega's bij Women's Health leggen het uit.

gerelateerd
Seizoenskalender groenten & fruit: december
6 redenen waarom pittig eten goed voor je is
Dit is ons favoriete traditionele sinterklaassnoep
10x feestelijke bijgerechten voor de Kerst
Getty Images

De low-carb trend raast nog steeds door het land. Brood is uit en pasta is overschat. Veel mensen zijn aan het experimenteren hoe ver ze kunnen gaan met het minderen van koolhydraten. En dat terwijl ondertussen soms wordt vergeten dat fruit óók veel koolhydraten bevatten. Uiteraard moet je doen waar je je lekker bij voelt, maar het skippen van koolhydraten kan uiteenlopende effecten hebben. 

1. JE VERLIEST KILO’S… WATER
Zodra je begint met het verminderen van je koolhydraatinname zal je merken dat je al snel gewicht verliest. Magisch bijna, hoe snel dat gaat. Klinkt goed, right? Maar helaas: het is geen vet dat je verliest, maar water. Je lichaam slaat koolhydraten op in de vorm van glycogeen, waarbij iedere gram ongeveer drie tot vier keer zijn gewicht in water bij zich houdt. Dus zodra je lichaam geen koolhydraten meer binnenkrijgt en zijn glycogeenvoorraad gaat aanspreken verlies je logischerwijs een flinke hoeveelheid water.

Slecht nieuws voor mensen die het paleo-dieet volgen >

2. JE KRIJGT DE ‘LOW-CARB-GRIEP’
Koolhydraten zijn de grootste energiebron voor je hersenen. Als je lichaam hier dus minder van binnenkrijgt heeft het minder brandstof om goed te functioneren en gaat het andere bronnen van energie aanspreken. Uiteindelijk gaat het op kleine koolstofatomen – ketonen - leunen. Het resultaat: een droge mond, vermoeidheid, zwak en duizelig, slapeloosheid en misselijkheid. In feite lijkt het een beetje op een griepje. Uiteindelijk probeert je lichaam hier wel weer mee om te gaan zodat je je minder slecht voelt, maar het is niet de favoriete manier voor je lichaam om op volle toeren te kunnen draaien.

Dit zijn de vier állerslechtste dieet-tips >

3. JE CRAVINGS VERMINDEREN
Geraffineerde koolhydraten staan er om bekend je bloedsuikerspiegel te laten gieren, om vervolgens weer snel naar beneden te laten kelderen. Een recent onderzoek gepubliceerd in the American Journal of Clinical Nutritionsuggereert dat een achtbaanritje als deze een bepaald gebied in de hersenen activeert wat ervoor zorgt dat je dus blijft hunkeren naar lekkers. Kies je voor ongeraffineerde koolhydraten, zoals zilvervliesrijst en volkoren producten, dan kan het er juist wel voor zorgen dat je cravings verminderen.

Kijk voor de overige 4 effecten op Women'sHealth.nl

Bron: Women's Health

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO