6x tips om je lunch nóg gezonder te maken

Met deze slimme tips en tricks ben je gezond bezig, zonder dat het ten koste gaat van de smaak van je lunch.

gerelateerd
Géén stamppot! 6x recepten met boerenkool
7 recepten met bloemkoolrijst
Dit moet je eten als je óóit gerookt hebt
Foto: Getty Images

EET JE BOTERHAM MET MES EN VORK
Je boterham dubbelvouwen maakt je bammetje misschien een stuk draagbaarder, maar de kans is groot dat je je lunch op deze manier te snel naar binnen 'propt'. Eet je de sneetjes brood met mes en vork, dan heb je meer aandacht voor je eten en heb je sneller het idee een voedzame maaltijd te eten. Werkt echt!

Geen inspiratie? Dit zijn de lekkerste recepten met brood >  

MEER SMAAK: SKIP MAYO EN KIES VOOR MOSTERD
Om je broodje wat extra smaak of romigheid te geven, kan je vééél beter kiezen voor mosterd in plaats van mayonaise. In mosterd zitten er tien keer minder calorieën dan in mayonaise. 

MAAK JE EIGEN DRESSING
Door ‘m zelf te maken, weet je precies wat er in je saladedressing zit. En skip je alle toegevoegde smaakstoffen die dressing zo ongezond maken. Tip: voeg hennepzaad toe aan je dressing, dat zorgt voor een romige, nootachtige smaak.

Zelf dressing maken doe je zo >   

VOOR SOEPLIEFHEBBERS: KIES VOOR HELDERE SOEP IN PLAATS VAN ROMIG
De ene soep is de andere niet: soep gemaakt van bouillon bevat doorgaans een stuk minder calorieën dan hun romige tegenhangers. Kies dus voor een soep met extra veel groentes die geen basis van room hebben. Wil je toch wat extra creaminess, voeg dan een dot magere kwark of vetarme crème fraîche toe. 

LIEVER VERS DAN GEDROOGD
Gedroogd fruit zoals cranberries zijn favoriet als het gaat om een extra touch aan je salade of kommetje yoghurt. Fruit klinkt altijd gezond, maar van de hoeveelheid suiker die deze gedroogde varianten vaak bevatten sla je wellicht steil achterover. Kies daarom voor vers fruit om je lunch een zoete twist te geven, zoals aardbeien, blauwe bessen en druiven.

Dit is waarom je nooit genoeg avocado kunt eten >

KIES AVOCADO IN PLAATS VAN KAAS
Zin in romig? Kies dan voor avocado op je toast of als toevoeging aan je salade. Je cravings naar iets romigs kan je ook bevredigen met kaas, maar onze groene vriend bestaat uit vetten en vetzuren waar je lichaam net wat meer aan heeft. Daarnaast bevat een avocado veel meer goede voedingswaarden, zoals vezels, foliumzuur, kalium en veel vitamines.  

Lunchen in Amsterdam? Dat doe je hier > 

Bron: Women's Health 

Wekelijks ELLE ETEN's LUNCHBOX ONTVANGEN?
GO